Sztuka processingu Mid-Side – poradnik

Przetwarzanie mid-side jest potężną techniką miksowania, jednak dla wielu pozostaje tajemnicą. Na szczęście jest to łatwiejsze niż kiedykolwiek, aby zastosować przetwarzanie mid-side do swoich miksów.

Dwa kanały sygnału stereo zazwyczaj przenoszą lewy i prawy dźwięk. Jednakże, przetwarzanie mid-side rozdziela (koduje) lewy i prawy kanał na dwa różne rodzaje kanałów:

  • Mid, lub kanał centralny. Jest to suma lewego i prawego kanału. Innymi słowy, jest to to samo, co panoramowanie lewego i prawego kanału dźwięku stereo do centrum. (Należy pamiętać, że „mid” odnosi się do „środka” lub centrum dźwięku, a nie do częstotliwości środkowych).
  • Kanał boczny. Zawiera tylko dźwięk, który nie jest wspólny dla lewego i prawego kanału. Zasadniczo usuwa on dźwięk w centrum.

Oddzielenie kanałów środkowego i bocznych pozwala na ich oddzielne przetwarzanie. Jednakże, separacja nie jest idealna. Ponieważ środek obejmuje lewy i prawy kanał, nakłada się on na boki. Na przykład, jeśli dźwięk jest ustawiony daleko w lewo, to będzie on obecny w kanale bocznym, ale będzie również obecny (często na niższym poziomie postrzegania) w kanale środkowym.

Może być trudno przewidzieć, jak będzie brzmiało przetwarzanie kanału środkowego i bocznych, gdy zostaną zdekodowane z powrotem do stereo. Dlatego większość procesorów dekoduje sygnał z powrotem do stereo przed wysłaniem go na wyjście. Wtedy można dokonywać zmian w kanale środkowym i bocznym i słyszeć rezultaty tych zmian w konwencjonalnym stereo.

Jak zaimplementować przetwarzanie M/S

Przetwarzanie mid-side działa poprzez dodawanie i odejmowanie sygnałów oraz zmianę fazy, aby zakodować lewy i prawy kanał. Kiedyś wymagało to sprzętowego kodera i dekodera lub użycia kilku szyn miksera i zdolności kanału miksera do zmiany fazy. Jednakże, tego rodzaju skomplikowane podejście staje się zbędne, ponieważ przetwarzanie M/S jest często wbudowane w korektory, kompresory i inne procesory sygnału.

Niektóre procesory mogą przełączać się pomiędzy kilkoma opcjami przetwarzania (rys. 1): kanał lewy i prawy (lub środkowy i boczny) lub jeden kanał (prawy, lewy, środkowy lub boczny). Chociaż niektóre procesory mogą mieć oddzielne wyjścia dla kanału środkowego i bocznych w trybie mid-side. W większości przypadków procesor dekoduje to, co robisz, z powrotem do stereo.

Niektóre procesory mogą przełączać się pomiędzy kilkoma opcjami przetwarzania
Niektóre procesory mogą przełączać się pomiędzy kilkoma opcjami przetwarzania

Oto jak zrobić przetwarzanie M/S z efektem, który nie posiada tego jako opcji:

  • Twój DAW może zawierać enkoder i dekoder. Użyj ich do użycia odpowiednio przed i za efektem, który chcesz przetworzyć. Np. Ableton Live i Studio One potrafią kodować i dekodować.
  • Za pomocą wtyczki do kodera i dekodera są dostępne jako darmowe pliki do pobrania. Dwa ulubione to Voxengo MSED i Blue Cat’s Gain Suite (który zapewnia również funkcje podobne do kanałów VCA w niektórych DAW). Osobiście polecam pakiet IK Multimedia T-RackS 5 MAX, który zawiera kompletny zestaw wtyczek premium. Wiele z nich posiada wbudowaną funkcję M/S.
  • Stwórz swoją własną matrycę kodera i dekodera, używając wielu szyn i przełączania faz. Nie będziemy się tym zajmować, ponieważ jest to rzadko potrzebne i kłopotliwe. Takie informacje możesz znaleźć w sieci.

Jak używać przetwarzania Mid-Side

Z powodu nakładania się na siebie środkowej i bocznych części, efekty niektórych obróbek na pełnym miksie są nieprzewidywalne. Chociaż przetwarzanie Mid-Side może rozwiązać problemy, może również dostarczyć kreatywnych efektów. Oto kilka przykładów zastosowań przetwarzania Mid-Side:

  • Aby poszerzyć stereofoniczny obraz utworu, zwiększyć nieco poziom boków lub obniżyć poziom środka. Powoduje to, że skrajne lewe i prawe sygnały stają się głośniejsze, więc obraz stereo wydaje się szerszy.
  • Przetwarzanie M/S może być przydatne do „remiksowania” miksów stereo, gdy oryginalne ścieżki nie są dostępne. Czasami możliwe jest zastosowanie korekcji dźwięku z większą finezją niż w przypadku konwencjonalnej korekcji stereo lewo/prawo.
  • Możesz użyć podbicia EQ o wysokiej częstotliwości shelving na środku. Aby zwiększyć artykulację elementów, które są zmiksowane na środku (jak wokale, kick, werbel, itp.).
  • Jeśli skompresujesz środek na tyle, że wpłynie to na nakładanie się dźwięku z boków. Wtedy skompresowany dźwięk z boków na środku zmieni poziom, ale sam dźwięk z boków nie zostanie skompresowany. Użycie limitera dla środka może działać lepiej, ponieważ pozostawia on dźwięk poniżej progu nienaruszony. Pozwala to na ograniczenie środka bez wpływu na boki, tak długo jak dźwięk w bokach jest poniżej poziomu progu.
  • W przypadku syntezatorów, wstawienie różnych pogłosów na środku i po bokach może zabrzmieć bogatszym i bardziej rozproszonym dźwiękiem niż pojedynczy ogólny pogłos.
  • Instrumenty elektroniczne z wyjściem z natury stereofonicznym mogą nie grać dobrze z potencjometrem pan. Ponieważ w przypadku toru stereo działa on jak regulator balansu. Tak więc, przesuwanie w jedną lub drugą stronę, aby uniknąć konfliktu z centrum oznacza utratę części tego, co dany kanał wnosi do dźwięku. Przetwarzanie mid-side może zmniejszyć poziom dla mid, powodując w ten sposób mniej potencjalnego konfliktu ze środkiem.
  • Przetwarzanie EQ M/S może pomóc w kształtowaniu pogłosu. Dla przetwarzania środkowego należy wybrać krzywą highpass i ustawić częstotliwość tak wysoko, aby usunąć w zasadzie wszystko. Usuwa to większość pogłosu ze środka, gdzie mógłby on zamulać bas i stopę. Następnie ukształtuj pozostały pogłos za pomocą korektora bocznego.
  • Perkusja z dużą ilością atmosfery w pomieszczeniu może skorzystać na podbiciu górnych średnich po bokach i dolnych średnich w centrum, aby zaakcentować kopnięcie.
  • Jeśli szeroki obraz basu syntezatora przeszkadza innym instrumentom, należy obniżyć bas po bokach.
  • Dodaj krótkie opóźnienia po bokach, aby wzmocnić brzmienie odbić w pomieszczeniu.
  • Przetwarzanie M/S może wzmocnić miks stereo, szczególnie przy użyciu EQ.

Podsumowanie

To tylko niektóre ze sposobów, w jakie można kreatywnie wykorzystać przetwarzanie mid-side w swoich produkcjach, więc do dzieła! A potem, wymyślcie jakieś własne fajne techniki.

Post Author: Łukasz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *