Wszystko, co musisz wiedzieć o przedwzmacniaczach

Poszukując w intrenecie informacji o przedwzmacniaczach mikrofonowych, prawdopodobnie zostaniesz przytłoczony wynikami. Wielu ludzi będzie w kółko opowiadać o niewiarygodnym brzmieniu ich przedwzmacniacza lampowego i o tym, że dzięki niemu wszystko brzmi jak milion dolarów. Inni będą się chwalić swoimi super-przeźroczystymi, pozbawionymi transformatorów, półprzewodnikowymi przedwzmacniaczami, które brzmią jak „prosty kabel ze zwiększonym wzmocnieniem”. Niektórzy opisują przedwzmacniacze w bardziej praktycznych kategoriach. Zauważając, jak mogą używać swoich wymagających wzmocnienia mikrofonów dynamicznych i wstęgowych na super cichych źródłach bez nadmiernego szumu. Czym więc tak naprawdę jest przedwzmacniacz mikrofonowy? Magiczną kulą dla lepszego dźwięku? Praktycznym urządzeniem? Czy jednym i drugim? W tym artykule zbadamy wszystkie aspekty tych często używanych, ale często niezrozumiałych narzędzi. Wyjaśnimy również, jak najlepiej wykorzystać je w swoim studio.

Wszystko, co musisz wiedzieć o przedwzmacniaczach mikrofonowych

Spis treści

Co to jest przedwzmacniacz mikrofonowy?

Przedwzmacniacz mikrofonowy są istotnym elementem wyposażenia studia. Chociaż przedwzmacniacze są często używane do kreatywnego koloryzowania w studio. Ich podstawową funkcją jest wzmocnienie słabego sygnału mikrofonowego lub instrumentalnego do silnego sygnału liniowego. Najlepiej, jeśli wykonują to zadanie z jak najmniejszym dodatkiem szumu i zniekształceń. Dlaczego potrzebujesz sygnału na poziomie liniowym? Odpowiedź jest prosta. To dlatego, że twój sprzęt studyjny, twój interfejs audio i prawie wszystko inne w twoim studiu jest zaprojektowane do pracy z profesjonalnym sygnałem na poziomie liniowym (powszechnie określanym jako +4 [plus 4]).

Większość interfejsów audio zawiera przynajmniej jeden wbudowany przedwzmacniacz mikrofonowy. Istnieje również wiele samodzielnych przedwzmacniaczy mikrofonowych dostępnych w różnych cenach. Niezależnie od formy i zestawu funkcji, wszystkie te urządzenia spełniają tę samą zasadniczą funkcję – zwiększają wzmocnienie.

Czym dokładnie jest wzmocnienie?

Wzmocnienie odnosi się do zmiany poziomu napięcia w ścieżce sygnału audio po wprowadzeniu wzmacniacza. Oznacza to, jak bardzo układ elektroniczny wzmacnia sygnał, wyrażony jako wartość w decybelach (innymi słowy, 70dB wzmocnienia).

Wzmocnienie występuje na etapie wejściowym – jest stosowane przed jakimkolwiek innym przetwarzaniem. W przedwzmacniaczu mikrofonowym wzmocnienie jest regulowane w zależności od poziomu dźwięku źródła, które próbujesz uchwycić. Na przykład, jeśli nagrywasz cichego wokalistę, wtedy zwiększasz wzmocnienie, aby osiągnąć optymalny poziom sygnału. Ponadto, ponieważ wzmocnienie reguluje poziom sygnału, który przechodzi do innych procesorów, ma głęboki wpływ na jakość dźwięku. Zbytnie podkręcenie wzmocnienia spowoduje zniekształcenia i być może przeciążenie systemu. Zbytnie obniżenie spowoduje, że nagranie będzie zaszumione i będzie miało słaby stosunek sygnału do szumu. Właściwe ustawienie wzmocnienia zapewni rezultat wolny od zniekształceń z minimalnym niepożądanym szumem.

Co oznacza „poziom liniowy”?

Profesjonalne sygnały na poziomie liniowym, takie jak te wysyłane przez konsole analogowe lub sprzęt studyjny, są mierzone przy +4dBu, co przekłada się na 0 na mierniku VU. Z drugiej strony, konsumenckie sygnały na poziomie liniowym, takie jak te wysyłane przez odtwarzacze CD lub inny sprzęt semipro audio, są mierzone przy -10dBV.

Przy podłączaniu sprzętu poziomy te muszą być zgodne. Łączy się sprzęt +4dBu (typowy poziom sygnału dla sprzętu profesjonalnego) ze sprzętem +4dBu i sprzęt -10dBV ze sprzętem -10dBV. W przeciwnym razie wystąpią problemy związane z rozbieżnością poziomów. Na przykład podłączenie urządzenia z wyjściem +4dBu do wejścia -10dBV prawdopodobnie spowoduje zniekształcenia z powodu niedopasowania poziomów – wyjście przesterowuje wejście. I odwrotnie, podłączenie urządzenia z wyjściem -10dBV do wejścia +4dBu będzie ciche i będzie wymagało znacznego zwiększenia głośności.

Jak działają przedwzmacniacze?

Dobra, jakiego rodzaju czarów używają przedwzmacniacze do konwersji sygnałów z poziomu mikrofonu i instrumentów na profesjonalne sygnały z poziomem liniowym? Właściwie nie ma w tym żadnej magii. Wszystko sprowadza się do nauki. Profesjonalne urządzenia liniowe pracują przy średnim napięciu wyjściowym 1,23V. Przedwzmacniacz wzmacnia sygnał z poziomu mikrofonu (w zakresie od 0,001V do 0,1V) do użytecznego sygnału na poziomie liniowym 1,23V poprzez powielenie go i przesłanie przez jeden lub więcej obwodów wzmacniających. Wynikowy sygnał na poziomie liniowym jest następnie wyprowadzany do reszty łańcucha sygnałowego i ostatecznie do interfejsu audio, DAW lub urządzenia nagrywającego.

Jakiego wzmocnienia potrzebuję?

Ustaliliśmy, że przedwzmacniacze dodają wzmocnienia do sygnałów na poziomie mikrofonowym. Różne przedwzmacniacze oferują różną ilość wzmocnienia – niektóre już od 40dB, podczas gdy inne zapewniają 80dB lub więcej. Jak duże wzmocnienie jest więc potrzebne? Odpowiedź zależy od rodzaju mikrofonu, którego używasz i jaki instrument jest przed nim.

Jak działają przedwzmacniacze?
  • Mikrofony pojemnościowe mają zazwyczaj mocniejsze wyjścia i dlatego wymagają tylko 10dB do 30dB wzmocnienia. Mikrofony pojemnościowe mają wbudowaną aktywną elektronikę, która zwiększa ich sygnał wyjściowy. „Pojemniki” generalnie dają akceptowalne rezultaty z prawie każdym przedwzmacniaczem – nawet wbudowanymi przedwzmacniaczami znajdującymi się w tanich interfejsach audio.
  • Mikrofony dynamiczne i wstęgowe to już inna historia. Te mikrofony o niższej wydajności często potrzebują nawet 50dB do 70dB wzmocnienia. W zależności od głośności instrumentu, który próbujesz nagrać i tego, jak bardzo jest on oddalony. Mówiąc wprost, mikrofon umieszczony przed cichym źródłem będzie wymagał większego wzmocnienia niż źródło głośne. Ponadto, im dalej źródło znajduje się od mikrofonu, tym większe wzmocnienie będzie potrzebne.

Czy wszystkie przedwzmacniacze brzmią tak samo?

Brzmienie przedwzmacniacza jest determinowane przez sumę wszystkich komponentów w ścieżce sygnału. Dyskretnych tranzystorów lub układów scalonych, lamp próżniowych, transformatorów, okablowania, kondensatorów lub dowolnej ich kombinacji. Podczas gdy głównym celem przedwzmacniacza jest wzmocnienie sygnału z mikrofonu. Kolorystyka nadawana przez różne obwody przedwzmacniacza jest często wykorzystywana jako narzędzie twórcze.

Przedwzmacniacz mikrofonowy „neutralny”

Niektóre przedwzmacniacze mikrofonowe dostarczają czystego, przejrzystego dźwięku, wzmacniając sygnał z mikrofonu bez przekazywania jakichkolwiek efektów dźwiękowych lub podkolorowań harmonicznych. Przykładem tego typu wzmacniacz jest np. ‌Tierra Flavour Preamp Salt. Wielu współczesnych twórców muzyki preferuje ten styl przedwzmacniacza. Ponieważ czysty, niepodbarwiony sygnał ułatwia dodanie dodatkowego post-processingu do twoich utworów przy użyciu wtyczek programowych.

Przedwzmacniacz mikrofonowy Tierra Flavour Preamp Salt
Tierra Flavour Preamp Salt

Przedwzmacniacz transformatorowy

Inne przedwzmacniacze mikrofonowe zawierają transformatory, takie jak Neve 1073 i jego liczne odmiany. Transformatory to cewki drutu nawinięte na rdzeń z materiału przenikalnego magnetycznie. Kiedy przepuszczasz sygnał przez transformator, zmienia on dźwięk. W zależności od poziomu wejściowego do transformatora, rezultatem może być nasycenie dźwięku, nadające mu atrakcyjną dla ucha zawartość harmonicznych. W ten sposób uzyskuje się rozkosznie ostre brzmienie, które wielokrotnie wzbogacało klasyczne nagrania.

Przedwzmacniacz lampowy

Innym rodzajem przedwzmacniacza charakterystycznego jest przedwzmacniacz lampowy, który wykorzystuje do zasilania lampy próżniowe. Lampy próżniowe słyną z gęstego, przyjemnego brzmienia, które jest pełne parzystych harmonicznych. Zdecydowana większość przedwzmacniaczy lampowych może dostarczyć zarówno ciepłego charakteru brzmienia, jak i pełnego crunchu. Jest powód, dla którego ta przestarzała technologia jest wciąż obecna – nic innego nie brzmi tak jak ona!

Przedwzmacniacz mikrofonowy lampowy Art TUBE MP Project Series
Przedwzmacniacz lampowy Art TUBE MP Project Series

Jakie funkcje posiadają przedwzmacniacze?

Różne modele przedwzmacniaczy zawierają różne funkcje. Oto kilka standardowych funkcji, które możesz znaleźć w przedwzmacniaczach i ich wyjaśnienie. Większość samodzielnych przedwzmacniaczy będzie oferować jedną lub więcej z tych opcji.

  • Zasilanie fantomowe to napięcie stałe, zwykle +48V, używane do zasilania aktywnej elektroniki w mikrofonach pojemnościowych.
  • Zmienna impedancja wejściowa umożliwia dostosowanie impedancji przedwzmacniacza (obciążenia, które widzi wyjście mikrofonowe) do Twojego mikrofonu i oferuje dodatkowe smaczki brzmieniowe. Zmiana impedancji wejściowej może mieć radykalny wpływ na brzmienie mikrofonu. Niektóre mikrofony, w szczególności pasywne wstęgi, skorzystają z tej funkcji, aby mikrofon brzmiał zgodnie z przeznaczeniem. Niektóre przedwzmacniacze mikrofonowe oferują nawet ribbon mic input lub ustawienie ribbon mic zoptymalizowane dla mikrofonów wstęgowych.
  • Funkcja Input Pad umożliwia obniżenie stopnia wejściowego przedwzmacniacza w celu uniknięcia zniekształceń. Jest to ważne przy nagrywaniu werbli, podkręconych wzmacniaczy gitarowych i innych bardzo głośnych źródeł.
  • Trym wyjściowy umożliwia zmianę poziomu wyjściowego, dzięki czemu można mocniej wysterować stopień wejściowy przedwzmacniacza (zwiększyć wzmocnienie) w celu uzyskania dodatkowego nasycenia, a następnie zmniejszyć rzeczywistą moc wyjściową, która jest dostarczana do kolejnego urządzenia.
  • Odwrócenie polaryzacji (czasami błędnie nazywane odwróceniem fazy) robi dokładnie to, co sugeruje jego nazwa – odwraca polaryzację sygnału. Jest to cecha niezbędna, gdy używamy więcej niż jednego mikrofonu jednocześnie.

Post Author: Łukasz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *