Jakie kolumny aktywne dla DJ

kolumny aktywne dla DJ

Zakup właściwych kolumn to najistotniejsza, zaraz obok wyboru konsoli i oświetlenia, decyzja jaką podjąć musi aspirujący DJ. Nasze umiejętności czy też imponująca oprawa świetlna mogą zdać się na nic, jeśli wąskie gardło stanowić będzie system nagłośnienia. Rynek obfituje w setki modeli, których parametry i funkcjonalność dla osoby bez większego doświadczenia mogą wydawać się dość zbliżone. Dlatego też dziś postaram się przedstawić Ci kilka godnych uwagi kolumn aktywnych (czyli wyposażonych we wbudowany wzmacniacz). Sprawdzą się w przypadku małych i średnich imprez, takich jak wesela czy osiemnastki.

Spis treści:

  1. Wybór kolumny aktywnej. Na co zwrócić uwagę?
  2. Najlepsze kolumny aktywne dla DJa. Zestawienie
  3. Podsumowanie

W zestawieniu uwzględnię trzy segmenty cenowe przybliżając po dwa modele z każdej półki. Spróbuję też porównać do siebie kolumny w ramach tego samego przedziału cenowego tak, aby pomóc Ci podjąć odpowiednią decyzję. Zanim jednak przejdziemy do konkretów zadajmy sobie pytanie: czym należy kierować się przy wyborze kolumny aktywnej?

Wybór kolumny aktywnej. Na co zwrócić uwagę?

Moc

Przez wielu błędnie uważana za najistotniejszy parametr kolumny aktywnej. Choć czysta moc jest oczywiście ważna, to zasada “im więcej tym lepiej” z reguły się nie sprawdza. Większa moc wcale bowiem nie musi równać się większej głośności czy też skuteczności. Istotniejszym bowiem pozostaje czułość kolumny wyrażona w decybelach i opisana parametrem SPL (ang. Sound Pressure Level), czyli poziomem ciśnienia akustycznego. W skrócie opisuje on ciśnienie, które głośnik może wygenerować z sygnału o mocy 1W w odległości 1 metra. Jest to główny wskaźnik głośności kolumny i jeden z powodów, dla których głośnik o mocy 1000W nie musi być wcale głośniejszy niż 500-watowy. W rzeczywistości głośnik o mocy 500W i czułości 98dB będzie miał tę samą głośność co głośnik o mocy 1000W i czułości 95dB.

Rozmiar głośnika

Szczególnie istotny z dwóch powodów. Po pierwsze – głośnik o większej średnicy generować będzie więcej niskich częstotliwości. To sprawia, że np. kolumny 15-calowe zdecydowanie lepiej sprawdzą się w konfiguracji bez subwoofera. Natomiast mniejsze głośniki (10 lub 12 cali) okażą się znacznie bardziej efektywne w układzie 2:1 (dwie satelity + sub) lub 2:2 (dwie satelity + dwa suby). Po drugie, należy uzależnić średnicę głośnika w kolumnie aktywnej od wielkości pomieszczenia, w którym zamierzamy ją wykorzystywać. Przyjmuje się, że im większa przestrzeń, tym bardziej uzasadnione jest użycie większego głośnika niskotonowego. Zasada ta dotyczy także plenerów. Tu jednak należy pamiętać, że im większa średnica głośnika przekłada się z reguły na mniejszą dynamikę membrany. Dlatego podczas testów warto sprawdzić czy niskie częstotliwości nie “mulą” tworząc nieprzyjemną kakofonię w dolnych rejestrach.

Ilość kanałów

Większość kolumn aktywnych posiada jeden lub dwa kanały. Ich ilość determinuje rodzaj źródła dźwięku, jakie możemy podłączyć do kolumny. Kolumny z jednym wejściem monofonicznym (np. RCF Art 910-A) są zwykle stosowane w profesjonalnych instalacjach stałych. W takich przypadkach należy uprościć tor sygnału, aby zapobiec dodatkowym zakłóceniom. Częściej jednak spotkać możemy kolumny dwukanałowe, które umożliwiają podłączenie stereofonicznego źródła dźwięku (np. odtwarzacza czy instrumentu klawiszowego). Takie rozwiązanie jest znacznie bardziej praktyczne i z reguły stanowi standard wśród DJ-ów ze względu na zwiększoną funkcjonalność. Większa ilość kanałów (3 i więcej) spotykana jest z kolei w kolumnach z dolnej półki cenowej, które określane są “kolumnami z wbudowanym mikserem”.

Materiał obudowy

Na rynku dostępne są w zasadzie dwa materiały obudowy: sklejka oraz tworzywo sztuczne. Nie będzie zaskoczeniem jeśli powiem, że właściwości akustyczne drewnianej sklejki są co do zasady lepsze i przekładają się na bardziej dynamiczny, naturalny dźwięk. Związane jest to zarówno z lepszą izolacją, która zapobiega ucieczce dźwięku przez elementy konstrukcyjne. Dodatkowo, większa gęstość materiału skutkuje lepszym skupieniem wibracji. Jedynym minusem obudowy ze sklejki może okazać się większa waga oraz nieco wyższa podatność na przypadkowe uszkodzenia.

Opcje dodatkowe

Składają się na nie funkcje takie jak wbudowany procesor efektów, odtwarzacz MP3 czy moduł bluetooth. Są to elementy szczególnie istotne jeśli kolumny mają służyć nie tylko jako satelity, ale także samodzielne punkty nagłośnieniowe. Procesor efektów (zawierający np. echo lub pogłos) doskonale sprawdzą się w przypadku wokalistów oraz wodzirejów. Odtwarzacz MP3 oraz łączność Bluetooth natomiast zdecydowanie zwiększają kompatybilność ze źródłami dźwięku takimi jak odtwarzacze czy karty SD. Okaże się to szczególnie ważne, jeśli podczas swoich występów będziesz potrzebował nieco bardziej mobilnej konfiguracji. Przykładem może być umieszczenie kolumn przed salą weselną czy kościołem.

Najlepsze kolumny aktywne dla DJa. Zestawienie.

Behringer B115D vs. DNA SPX15 DSP

Oba modele są do siebie dość podobne pod kątem wykorzystanych materiałów, jakości dźwięku oraz budżetu. Konstrukcje oparte są na 15-calowych głośnikach i oddają w ręce użytkownika dwa kanały. B115D to opcja o nieco okrojonej funkcjonalności. Poza dwoma wejściami oferuje bowiem jedynie 2-pasmową equalizację (korekcję dźwięku) oraz złącze do dedykowanego mikrofonowego systemu bezprzewodowego ULTRALINK od Behringera. Propozycję od DNA natomiast, wyposażono dodatkowo w procesor DPS z pięcioma predefiniowanymi ustawieniami, złącza USB oraz SD a także moduł Bluetooth. Warto jednak w tym miejscu zauważyć, że kolumna aktywna dla DJa od Behringera dzięki większej mocy lepiej sprawdzi się w większych pomieszczeniach. Odznacza się ona także nieco bardziej dynamicznym, wierniejszym brzmieniem.

RCF Art 910-A vs. JBL EON 710

W tym przypadku różnice pomiędzy kolumną od JBL’a a włoską konkurencją są nieco wyraźniejsze niż w przypadku tańszych alternatyw. Przede wszystkim RCF oferuje wyłącznie jeden kanał, co uniemożliwia korzystanie z niego jak z samodzielnego systemu nagłośnienia. Kolumny nie wyposażono też w zaawansowany procesor DSP – zamiast tego do dyspozycji mamy trzy gotowe presety: Linear / Boost / Stage. EON 710 to podobnie jak RCF 910 konstrukcja 10-calowa, jednak oferująca dwa kanały oraz nieco bardziej zaawansowany procesor sterowany z poziomu aplikacji. Należy jednak zaznaczyć, że pod kątem reprodukcji dźwięku na prowadzenie zdecydowanie wysuwa się RCF. Oferuje on znacznie żywsze i bardziej naturalne brzmienie bez faworyzowania którejkolwiek z częstotliwości. W przypadku JBL’a natomiast wyraźniej słyszalne stają się pasma średnie i wysokie. Nie musi to stanowić problemu w konfiguracji z subwooferem. Jednak w systemie 2.0 może już znacznie odbić się na efekcie końcowym.

Pioneer XPRS122 vs. Bose F1 Model 812

Są to modele zbliżone są do siebie ceną, jednak o odmiennym zastosowaniu. Kolumna Pioneera to klasyczna 12-calowa konstrukcja, która dzięki skośnej obudowie może służyć także jako monitor sceniczny, co wcale nie jest oczywistością nawet w droższych modelach. Dodatkowo wyposażona została w procesor DSP z czterema presetami fabrycznymi oraz 16 slotami na ustawienia użytkownika. Do dyspozycji mamy też dwa kanały oraz złącze 3.5 mm na stereofoniczne źródło dźwięku. Konstrukcja jest specjalnie zoptymalizowana pod kątem użytkowania wraz z subwooferami Pioneer (daje możliwość wyboru pasującego presetu) oraz oferuje wbudowany limiter i kompresor. Bose F1 natomiast to jedna z ciekawszych konstrukcji na rynku, która posiada unikatowy system Flexible Array. Podzielono przednią obudowę na sekcje o regulowanym kącie nachylenia. To pozwala na dostosowanie dyspersji do aktualnych warunków akustycznych, w tym do wielkości pomieszczenia, wysokości sceny i rozmieszczenia widowni. Kolumna oferuje także dwa kanały (Combo XLR/Jack oraz RCA), a także cyfrowy procesor efektów. W bezpośrednim porównaniu obie kolumny wypadają bardzo podobnie w kwestii brzmienia. Jednak w mojej opinii system regulowanych paneli sprawia, że F1 wygrywa w przedbiegach.

kolumny aktywne dla DJ

Podsumowanie

Ze względu na dość duże różnice w cenie przedstawionych modeli, głównie budżet, który masz do dyspozycji, zdecyduje o wyborze odpowiedniej kolumny. Jeśli jednak miałbym pokusić się o ogólne wnioski, to wyglądałyby one następująco. Jeśli poszukujesz jak najbardziej wszechstronnej i jednocześnie taniej kolumny najlepiej spisze się DNA SPX15 DSP (dostępny także w wersji 12-calowej). Rozglądając się za skuteczną i efektywną kolumną ze średniej półki, polecałbym RCF ART 910A. Jest to szczególnie dobry wybór, jeśli planujesz zakup wraz z subwooferem. Profesjonalistom poszukującym bezkompromisowego brzmienia w stosunkowo przystępnej cenie sugeruję wybór Bose F1 Model 812. Dzięki regulowanej obudowie przedniej kolumna sprawdzi się w niemal każdych warunkach. Nie ma potrzeby stosowania wychylnych adapterów ani przeprowadzania skrupulatnych pomiarów akustycznych.

Jeśli chcesz zobaczyć nasze porównanie i ranking kolumn aktywnych oraz pasywnych, zapraszamy do wcześniejszego wpisu. Znajdziesz go TUTAJ.

Post Author: Roza

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *