Paiste PSTX – blachy dla wymagających w przystępnej cenie

Blachy Paiste z serii PSTX funkcjonują na rynku już od dłuższego czasu. Dzięki bardzo dobrej jakości, zastosowaniu unikatowych materiałów oraz przystępnej cenie zaskarbiły sobie przychylność zarówno profesjonalistów, jak i amatorów. Warto zatem przyjrzeć się konstrukcji części z modeli oraz nieco dokładniej je omówić.

Spis treści:

Wykonanie serii PSTX

Blachy Paiste PSTX produkowane są z użyciem mniej popularnych stopów, takich jak aluminium czy mosiądz, choć znajdziemy oczywiście takie modele, które wykonane są z brązu. Modele z serii PSTX produkowano w Szwajcarii metodą, którą Paiste określa mianem technologii hybrydowej. Zakłada ona bowiem połączenie nowoczesnych, bardzo innowacyjnych metod oraz tradycyjnego ręcznego kunsztu.

Otwory w talerzach

Z wyjątkiem jednego modelu, nazywanego Cajon Hats, wszystkie elementy serii posiadają otwory, które to odznaczają się zróżnicowaną średnicą i rozmieszczeniem. Talerze Splash Stacks oferowane w średnicach 10”/8” oraz 12”/10”, uzupełniają jedyny do czasu swojej premiery splash w serii PSTX, czyli Flanger Stack. Splash Stacks różnią się od Flangera przede wszystkim sposobem montażu – bardziej on bowiem przypomina hi-hat. Oznacza to, że tylko krawędzie talerzy stykają się ze sobą. Będąc precyzyjnym, zaznaczyć należy, że w rzeczywistości to krawędź dolnej blachy dotyka dzioba górnej, co spowodowane jest różnicą rozmiarów. Większa blacha wykonana została z mosiądzu, mniejsza zaś z brązu. Otwory rozmieszczone zostały wokół środkowej części górnego talerza. Talerz brązowy nie posiada perforacji. Kolejne dwa modele – para 12-calowych hatów oraz 16-calowych crashów – zaprojektowane zostały tak, a by idealnie współgrały z cajonem.

Rosnąca popularność cajonów

W tym miejscu warto zaznaczyć, że popularność cajonów rośnie w bardzo szybkim tempie. Wykorzystywane są one zarówno przez muzyków grających akustycznie, jak i artystów ulicznych. Z tego też powodu Paiste zdecydowało się swego czasu wprowadzić do swojej oferty talerze specjalnie przystosowane do wykorzystania właśnie z tym instrumentem. Pierwsze modele, tworzone z myślą o jak najlepszym współbrzmieniu z cajonem, pojawiły się już w serii PST 8. Kolejne, wypuszczone na rynek właśnie w ramach PSTX, zapewniały poprawioną reakcję oraz szerszy zakres dynamiczny. Obydwa modele z serii PSTX wykonane są z brązu oraz posiadają szczotkowane wykończenie.

Paiste Swiss Medium crash

Jednym z ciekawszych modeli bez wątpienia okazał się także 20” Swiss Medium crash, który dołączył do bardzo popularnego, 18-calowego odpowiednika. Jego nazwa stanowi nawiązanie nie tylko do miejsca produkcji, ale i sera Emmentaler – słynącego również z dużej ilości dziur. Swoją drogą, są one z pewnością cechą wyróżniającą ten brązowy talerz spośród innych crashy dostępnych na rynku. Szczotkowane wykończenie nadaje mu także subtelnie wyrafinowanego charakteru.

Brzmienie setu

Podczas ustawiania Splash Stacków prawdopodobnie będziesz potrzebował stojaka na talerze z dość sporym gwintowanym wierzchołkiem i filcami, które poruszają się po smukłej stronie. Wszystko to z powodu przerwy pomiędzy dwoma komponentami. Gdzieś pomiędzy nieco przydławionym splashem a przetworzonym dźwiękiem hi-hatu (choć z własnym indywidualnym akcentem) każde zetknięcie się talerzy oferuje szeroki zakres efektów – od pojedynczych lub wielu akcentów, aż po całe patterny. Każde mocne dociśnięcie dławi i ostatecznie dusi dźwięk. Każde poluzowanie natomiast daje bardzo przyjemny, trwający przez zaledwie kilka nanosekund buzz. Bez wątpienia ten rodzaj blach stworzony został z myślą o uzyskiwaniu szybkiej odpowiedzi o „whiplashowym” charakterze.

Haty do cajona

Haty do cajona ze swoimi 12 calami posiadają jasne brzmienie o szybkiej odpowiedzi. Górna część jest gładka, co skutkuje bardzo przyjemnym, zaokrąglonym brzmieniem. Haty zaprojektowane zostały w celach akustycznych i dynamicznie dopasowują się do aktualnych potrzeb brzmieniowych. Prezentują się bardzo dobrze, zwłaszcza dzięki delikatnemu, niewybijającemu się brzmieniu. Każde poluźnienie pedału sprawia, że ich reakcja zaczyna się delikatnie rozmywać, co dodaje setowi elastyczności.

16-calowy Medium Crash

Akompaniujący 16-calowy cajonowy crash, to jasno brzmiący talerz, na którym można grać zarówno pałeczkami jak i rękami. Jego brzmienie dość szybko zanika po uderzeniu, lecz pozostawia po sobie czysty i wyraźny efekt. Otwory rozmieszczone zostały wokół dzwonka, co ostatecznie wywołuje mniej pozytywne odczucia z gry, zdradzając budżetowy charakter modelu. Nie zmienia to faktu, że jest on niesamowicie wszechstronny. Zmieniając go na większy 20” Swiss Medium ciężko będzie Ci znaleźć znaczące różnice.

20-calowy Swiss Medium

20-calowy Swiss Medium jest dość agresywny i dominuje nad pozostałymi elementami. To głośny i odznaczający się szeroką gamą częstotliwości talerz. Brutalne zderzenie z jego dźwiękiem w trakcie głośnej gry bez stoperów czy słuchawek wytłumiających to gwarantowana i bardzo szybka droga do szumu lub brzęczenia w uszach.

Nasz werdykt

Różnorodność i tekstury modeli z serii PSTX sprawiają, że nie są one przeznaczone tylko do jednego typu użytkownika. Są w stanie wytworzyć inspirujące dodatki do wielu ustawień czy różnorakich typów muzyki. Korzystają one jednocześnie z legendarnej konsekwencji Paiste oraz precyzji z jaką producent opracowuje kolejne modele. PSTX to bez wątpienia jedna z ciekawszych propozycji, zwłaszcza dla osób o ograniczonym budżecie.

Post Author: Szymon Flas

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *